Media Attributie, van inzichten naar actionable results.

Auteur: Tjerk van der Veen, Freelance data driven Ecommerce manager

Iedereen spreekt erover, zegt dat hij het gebruikt, maar na 3 vragen wordt attributie niet, een beetje of op gevoel gebruikt.

Als fact based manager geloof ik niet in deze 3 varianten. Gelukkig zijn er inmiddels oplossingen voorhanden die inzicht geven en ook actionable zijn.

De uitdagingen om hier te komen heb ik reeds mogen ervaren. Alle data

beschikbaar stellen is een uitdaging, maar goed overwinbaar.

Vele collega’s lijken af te haken zodra dit onderwerp aangesneden wordt. Inmiddels heb ik geleerd dat als je het stap voor stap aanpakt het veel makkelijker en sneller gaat dan je denkt. Vaak bij de eerste combinaties van data heb je al een flinke verbeterstap op attributie te pakken.

Waarom attributie?

– Helderheid

 Meten van attributie is van groot belang, want in de afgelopen jaren zijn de tarieven van verschillende online en offline kanalen erg veranderd.Hetzelfde geldt ook voor de  effectiviteit. Hierdoor zijn succesvolle combinaties uit het verleden ook minder relevant voor de toekomstige plannen.

Hoe weet je dan nog wat je moet doen voor de toekomst?

Meten, Meet je effectiviteit van alle kanalen afzonderlijk en meet de attributie.

Consumenten reageren verschillend op jouw product en zullen op verschillende manieren converteren.

Goede attributie metingen zijn daarom van groot belang om objectief media kanalen te beoordelen en de optimale mediamix voor de toekomst te bepalen.

– Samenwerking intern en met partners

De samenwerking tussen eindverantwoordelijken, reklameburo, mediaburo, pure players , in-house

mediaspecialisten, wordt in vele situaties bepaald door degene met de meeste overtuigingskracht. Om een gezonde samenwerking te garanderen is het objectief maken van cijfers van groot belang om tot de optimale media strategie te komen. Hoe minder onzekerheid hoe groter de kans een goede samenwerking en op succes!

Hoe attributie meten?

Attributie kan inmiddels met verschillende partijen.

Uitgangspunt moet wel zijn om zo snel mogelijk te automatiseren zodat de benodigde data altijd up-to-date is en de effort met name is om de resultaten te begrijpen en next steps te bepalen dan het verzamelen en beschikbaar stellen. Mijn advies is wel te kiezen voor de pragmatische “agile” manier, en niet te wachten tot alles perfect is. Accepteer aan het begin enige handmatige updates om met de eerste resultaten de honger naar meer in de organisatie te versterken. Alle betrokken partijen zullen ook tijd nodig hebben om deze verbeterde kennis te absorberen en deze werkwijze te accepteren. Liever een agile project en stap voor stap verder komen dan over 2 jaar een achterhaald product opleveren.

Hoe attributie toe te passen?  Van inzicht naar actionable results

Attributie inzicht is stap 1, zorgen dat je de juiste conclusies kan trekken is de 2e. actionable results is de 3e. Vooral vooraf een inzicht geven in de juiste media mix en de voorspelling van de resultaten maakt briefings, focus en continu leren een echte stap vooruit in effectieve inzet van media en optimale helderheid tussen alle betrokken partijen. De samenwerking zal hierdoor ook zeker versterken zowel intern als tussen partners.

 

Focus van details naar strategische keuzes

Dankzij deze automatisering ben je niet elke week 10 uur bezig met data verzamelen en overzichten maken en een inschatting maken o.b.v. verschillende weergaves. Met deze automatisering kan je naar de 2 of 3e fase waarin je minder tijd spendeert in data collection en mee in analyse en “decision making” het klinkt logisch en simpel, maar in onze ervaring zien wij bijna alle A-merken dat zij nog in fase 1 zitten.

Conclusie

Media attributie toepassen is niet langer een praatstuk, maar de beste manier voor fact based management. Ik raad iedereen aan om bij stevige media budgetten je niet langer om te tuin te laten leiden door de gevoel “believers”  of mensen die zeggen dat alleen sales meetbaar is of elke andere statement om af te wijken van fact based management.

Aldus : Tjerk van der Veen, Freelance data driven digital marketeer, EcommerceWeb.nl

Tjerk van der Veen werkt als freelance ecommerce specialist voor verschillende A-merken, in Automotive, Travel & Telecom. Via data analyse help ik bedrijven de strategie aan te scherpen om vervolgens media als website optimalisatie en management by facts toe te passen

Meer weten? Contact Tjerk van der Veen

Terug naar vorige pagina